Welkom
Onderzoek van Onderwijs (OvO) is het tijdschrift voor onderwijsresearch en -vernieuwing in het hoger onderwijs. OvO richt zich op doceren en studeren binnen het hbo en wo en biedt inspirerende artikelen over actuele onderzoeken, onderwijsinnovaties en vernieuwingen.
Het doel is onderzoeksresultaten, vernieuwingsprojecten, onderwijsbeleid en succesvolle onderwijsontwikkelingen onder de aandacht te brengen. We delen praktische voorbeelden en inzichten die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk van het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesDe redactie
Neem contact op met de redactie van OvOKritische reflectie
Adaptief omgaan met expertise
Jan Bransen
Hyperspecialisatie is een serieus probleem in onze hedendaagse kennissamenleving (Millgram, 2015). We weten ongetwijfeld met zijn allen steeds meer, maar ieder van ons weet op zichzelf beschouwd steeds minder. Het gebied waarin professionals aanspraak kunnen maken op expertise wordt jaar na jaar kleiner en dat betek...
Het BSA staat of valt met de kwaliteit van de opleiding
Een kritische reflectie op de VSNU-verkenning
Rob Kickert en Gerard Spaai
In 2021 heeft de VSNU een verkenning uitgevoerd naar de voor- en tegenargumenten van het 'reguliere' Bindend Studieadvies (BSA) met als conclusie dat de VSNU het BSA wil voortzetten en bijeffecten nader onderzocht moeten worden. Een kritische bespiegeling op deze verkenning is geschreven door dr. Rob Kickert (Erasmu...