Praktijkonderzoek

Uitdagingen bij het stimuleren van diep leren in Small Private Online Courses (SPOCs)

Renée M. Filius, Renske A.M. Kleijn, Sabine G. Uijl, Frans. J. Prins, Harold V.M. van Rijen, Diederick E. Grobbee

Docenten in SPOCs (Small Private Online Courses) zijn ondervraagd over hun grootste uitdagingen bij het bereiken van diep leren. Resultaten laten zien dat de vijf meest voorkomende uitdagingen als volgt zijn: 1) Aansluiting tussen leerdoelen en leeractiviteiten 2) Inzicht in de behoeften van studenten 3) Flexibiliteit om doceerstrategie aan te passen 4) Sociale cohesie en 5) Mogelijkheden tot dialoog. Als we de resultaten vergelijken vanuit het perspectief van de ‘Community of Inquiry’ van Garrison en Kanuka (2004), zien we dat docenten in SPOCs voldoende aandacht hebben voor content-overdracht, maar meer nadruk zouden kunnen leggen op sociale en vooral didactische activiteiten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop