Artikelen

Hybride leren, wat is dat nu eigenlijk?

Een Delphi studie naar een heldere definitie en een passend model voor hybride leeromgevingen

Hybride leren betekent dat verschillende leeromgevingen worden gecombineerd tot een verweven geheel. Diverse interpretaties worden echter door elkaar gebruikt. De invulling van de term ‘hybride leren’ in de literatuur kan, op enkele uitzonderingen na, in twee grote groepen worden ingedeeld, zo blijkt uit een reviewstudie. In de eerste groep wordt hybride leren opgevat als een mix van online en face-to-face leren (El-Gayar & Dennis, 2005; Kim, 2008; Pritchard, 2008; Zhang, 2008; Cameron & Cyr, 2010; Goeman, 2011; Villanueva, 2013; Alexander et al., 2014; Eliveria et al., 2019). In de tweede groep wordt hybride leren opgevat als een combinatie van schools leren en werkplekleren (Huisman et al., 2010; Zitter & Hoeve, 2012; Cremers, 2016; Custers et al., 2018; Mazereeuw et al., 2019; Bouw et al., 2019). Een vage term kan niet eenduidig worden aangewend: hybride leren vraagt om een nadere omschrijving. Dit onderzoek stelde als doel te komen tot een duidelijke definitie van hybride leren en wil een bijhorend model aanreiken ter ondersteuning van de implementatie van hybride leren. Enkele bronnen geven hier al richting aan, met een combinatie van de online omgeving, de schoolse omgeving en de werkplek (Dochy, 2016; Trede et al., 2019). Wij dachten verder in deze richting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop