Artikelen

Kritisch denken in het hoger onderwijs

Een verkenning onder premasterstudenten en reguliere voltijdstudenten binnen het domein Maatschappij & Organisatie naar het kritische bewustzijn en de betekenis die zij daaraan geven.

Najat Bay, Adriaan Rottenberg, Joop Zinsmeister

Najat Bay is werkzaam bij de onderzoeksgroep teamprofessionalisering in veranderende organisaties van The Worklab, Hogeschool van Amsterdam.

Adriaan Rottenberg is zelfstandig onderzoeker.

Joop Zinsmeister is werkzaam bij de onderzoeksgroep Arbeid en Human Capital in transities van The Worklab, Hogeschool van Amsterdam.

Het doel van deze studie is om te achterhalen hoe hbo-studenten HRM en Bedrijfskunde aan het eind van hun opleiding invulling geven aan hun kritisch bewustzijn. Deze vraagt komt voort uit eerder onderzoek (Zinsmeister & Bay, 2019) waarin studenten die binnen deze opleidingen het premasterprogramma sociologie volgden, opmerkten dat hun reguliere hbo-opleiding sterk gericht is op disciplinering (‘Erziehung’). Volgens hen werden zij vanuit de premaster juist aangezet tot ontplooiing (‘Bildung’). In dit artikel wordt nagegaan of deze ervaren verschillen breder gedragen worden onder studenten, en zo ja, waarin dit is terug te zien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop