Redactioneel
Onderwijs in tijden van Corona
Karin Smit is onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadvies en Training, UU.
Online onderwijs -hoe kan het ook anders in tijden van corona- springt er uit als thema in het OvO nummer dat voor u ligt. En zoals altijd als ik de formulering ‘in tijden van….’ hoor, ben ik terug in dat prachtige boek van Marquez: Liefde in tijden van cholera. In het boek speelt cholera een rol op de achtergrond. In het hier en nu, met een kop koffie in m’n favoriete tentje, lijkt Corona op de achtergrond. In onderwijs zéker niet.
Hans van Hout beschrijft in zijn column allerlei aspecten van online onderwijs en doet een oproep: de kans om online onderwijs te onderzoeken is nu. Grijp die kans! Kools en collega’s hebben de kant van docenten in tijden van corona geëxploreerd. Ze introduceren een voor mij nieuwe en sympathieke onderzoeksmethode: ze lieten docenten stoom afblazen over online lesgeven. Peter ’t Lam brengt mooi in beeld wat onderwijs in tijden van corona betekent voor studenten. Mijn boodschap aan docenten op basis van zijn artikel zou zijn: ‘Heb clementie met je studenten’. Niet door ze te pamperen, maar door empathie te tonen en hen te helpen bij het leren zelfreguleren van leren en motivatie. Zelfregulatie is ook het onderwerp van het artikel van Bouwmeester en collega’s. Zij beschrijven een workshopserie, speciaal ontworpen om studenten te helpen bij het maken van keuzes. Niet door voor te kauwen, maar ……….Inderdaad: door hen te helpen bij het leren zelfreguleren. En bij het reflecteren. Riekje de Jong prijst in haar recensie het boek Teaching Interculturally van Amy Lee en collega’s aan, onder andere vanwege de verwevenheid van theorie en praktijk. Een aanrader!
Kortom: voor u ligt een OvO nummer dat aansluit op actuele onderwerpen als online onderwijs, interculturaliteit en zelf-regulatie van studenten, in en buiten tijden van corona.
De redactie wenst u veel leesplezier toe!
Blijf gezond, blijf verbonden met anderen in tijden van corona en tot de volgende OvO.