Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk?
Karin Smit is onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadvies en Training aan de Utrecht Universiteit.
Beste lezer,
Met veel plezier leid ik het 2e OVO-nummer van dit jaar in.
Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk? Voor sommige dingen zou ik letterlijk de tijd willen terugdraaien, ja. Voor de gezondheid van mijn collega’s met long COVID bijvoorbeeld. Maar in de stroomversnelling van de overstap op online onderwijs hebben we veel geleerd, onder andere over online toetsen. Houd dat vast, ook bij onderwijs op locatie! Van der Linden en Dobbelaer geven een aantal ‘lessons learned’, oplossingen, handvatten en een online tool voor toetsen online. Ook voor na COVID.
Huizinga en van Harmelen schrijven over een sprintaanpak bij het ontwerpen van onderwijs. Dat klinkt lekker: veel vaart, veel energie, van korte duur en de eindstreep in zicht. Het is een kort-cyclisch ontwerpproces voor hogeschooldocenten dat in dit artikel wordt geëvalueerd. Werkt het? Lees en weet!
Niet zuchten dat samenwerken zo moeilijk is, maar erkennen dat samenwerken een vaardigheid is, die je dus kunt leren. Jeroen Bovens en collega’s ontwikkelden een instrumentarium om complexe samenwerking te evalueren en versterken. In dit artikel toetsen ze de praktische bruikbaarheid van het instrumentarium. Is het praktisch? Lees en weet nog meer!
Veel professionals, onder andere in onderwijs en zorg, hebben toegang tot gevoelige gegevens. Cusveller en Lassche-Scheffer bekeken dit gegeven niet vanuit de controlerende kant van protocollen en wachtwoorden, maar vanuit de professional zelf, definieerden professionele integriteit en morele heelheid en maakten daar een competentieprofiel bij dat bruikbaar is bij het opleiden van professionals. Food for thought.
Kortom: vier mooie artikelen met praktische en nuttig onderzoek voor onderwijs.
Namens de redactie: Veel leesplezier!
Karin Smit