Redactioneel

Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk?

Karin Smit

Karin Smit is onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadvies en Training aan de Utrecht Universiteit.

Beste lezer,

Met veel plezier leid ik het 2e OVO-nummer van dit jaar in.

Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk? Voor sommige dingen zou ik letterlijk de tijd willen terugdraaien, ja. Voor de gezondheid van mijn collega’s met long COVID bijvoorbeeld. Maar in de stroomversnelling van de overstap op online onderwijs hebben we veel geleerd, onder andere over online toetsen. Houd dat vast, ook bij onderwijs op locatie! Van der Linden en Dobbelaer geven een aantal ‘lessons learned’, oplossingen, handvatten en een online tool voor toetsen online. Ook voor na COVID.

 

Huizinga en van Harmelen schrijven over een sprintaanpak bij het ontwerpen van onderwijs. Dat klinkt lekker: veel vaart, veel energie, van korte duur en de eindstreep in zicht. Het is een kort-cyclisch ontwerpproces voor hogeschooldocenten dat in dit artikel wordt geëvalueerd. Werkt het? Lees en weet!

 

Niet zuchten dat samenwerken zo moeilijk is, maar erkennen dat samenwerken een vaardigheid is, die je dus kunt leren. Jeroen Bovens en collega’s ontwikkelden een instrumentarium om complexe samenwerking te evalueren en versterken. In dit artikel toetsen ze de praktische bruikbaarheid van het instrumentarium. Is het praktisch? Lees en weet nog meer!

 

Veel professionals, onder andere in onderwijs en zorg, hebben toegang tot gevoelige gegevens. Cusveller en Lassche-Scheffer bekeken dit gegeven niet vanuit de controlerende kant van protocollen en wachtwoorden, maar vanuit de professional zelf, definieerden professionele integriteit en morele heelheid en maakten daar een competentieprofiel bij dat bruikbaar is bij het opleiden van professionals. Food for thought.

 

Kortom: vier mooie artikelen met praktische en nuttig onderzoek voor onderwijs.

Namens de redactie: Veel leesplezier!

 

Karin Smit

Deel dit artikel
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan