Artikelen

Waarom studenten naar hun lessen komen en docenten een pluim geven

Onderzoek naar factoren die een rol spelen bij aanwezigheid van studenten verpleegkunde bij onderwijsgroepen.

Tot het studiejaar 2018-2019 stelde de opleiding Verpleegkunde van de Hogeschool Leiden de aanwezigheid bij de praktijklessen in verpleegtechnische en communicatieve vaardigheden verplicht. Het afschaffen van deze verplichting leidde tot discussies onder docenten over het belang van de aanwezigheid van studenten bij de lessen en de redenen bij afwezigheid.

 

Uit onderzoek blijkt aanwezigheid een belangrijke factor te zijn bij studiesucces van studenten (Abdelrahman & Abdelkader, 2017; Bijsmans & Schakel, 2018; Lannegrand-Willems, Cosnefroy, & Lecigne, 2011; Levshankova, Hirons, Kirton, Knighting, & Jinks, 2018). Hoe vaker een student aanwezig is, des te beter de studieresultaten en des te meer de student zich betrokken voelt bij de opleiding. Dit onderzoek richt zich op de factoren die een rol spelen bij aanwezigheid bij de lessen van eerstejaars verpleegkunde studenten van de Hogeschool Leiden.

 

 

 

 

 

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop