ISSOTL komt naar Utrecht in 2023!

Lees concrete voorbeelden van SoTL-onderzoek en laat je inspireren

 

Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) is het systematisch, ‘research-informed’, benaderen van (hoger) onderwijs om het leren van studenten te bevorderen. De systematische aanpak van SoTL draagt bij aan het verbeteren van onderwijs en het leren van studenten in een specifieke onderwijssetting. Docenten worden uitgenodigd hun eigen interacties met studenten te onderzoeken, hun successen en mislukkingen vast te leggen en uiteindelijk hun ervaringen te delen, zodat anderen kunnen voortbouwen op deze inzichten (Hutchings & Shulman, 1999). Er zijn vijf principes die SoTL omschrijven: 1) op basis van een probleem of vraag van docenten over hun eigen onderwijs wordt een onderzoeksvraag geformuleerd, 2) bestaande kennis over het onderwerp wordt verzameld (gerelateerd aan het onderwijs in de eigen discipline), en 3) er worden gegevens verzameld over de effectiviteit van het onderwijs met betrekking tot het leren van studenten. De inzichten die dit oplevert worden vervolgens 4) gedeeld op de afdeling of breder, bijvoorbeeld op een conferentie of in een peer-reviewed publicatie. Dit alles gebeurt 5) bij voorkeur in samenwerking met studenten (Williams, 2015; Felten, 2013). Bij SoTL ligt de nadruk dus niet op (onderwijswetenschappelijke) theorievorming, maar vooral op de toepassing van (disciplinaire) onderwijskennis in het eigen onderwijs. SoTL is daarmee een vorm van praktijkgericht onderwijskundig onderzoek.

 

De International Society for the Scholarship of Teaching and Learning (ISSOTL) is een organisatie die SoTL bevordert, ondersteunt en erkenning wil geven. De ISSOTL organiseert jaarlijks een meerdaagse conferentie, waarin deelnemers van over de hele wereld samenkomen om hun ervaringen en werk te delen op het gebied van het systematisch, research-informed benaderen van onderwijs. Daarnaast vindt er tweejaarlijks een Europees congres plaats, de EuroSoTL.

 

Hoe zien de bijdragen aan deze congressen, en SoTL-onderzoek er in de praktijk uit? In dit artikel zijn drie abstracts van posters en papers van onderzoek opgenomen die zijn gepresenteerd op de EuroSoTL of ISSOTL van 2022. Twee abstracts dienen als illustratie van SoTL-onderzoek: de variatie aan onderwerpen, de diepgang en het nut voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Het derde abstract gaat over het ondersteunen van SoTL binnen de Universiteit Utrecht. Laat u inspireren!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop