Gedreven je gang gaan
Hoe docenten en studenten gezamenlijk tot interventies komen die de motivatie vergroten en daarmee de aanwezigheid bevorderen van eerstejaars studenten Verpleegkunde
In 2020 zijn de factoren die een rol spelen bij de afwezigheid van studenten bij de opleiding tot Verpleegkunde aan de Hogeschool Leiden onderzocht (Hernandez Murillo & Nielsen, 2022). Daaruit kwam een aantal factoren naar voren zoals interesse in de lesstof, toepasbaarheid van de les in het latere beroep, uitdaging, zelfvertrouwen, relatie met docent en/ of medestudenten, stress en werkdruk, ziekte, familieomstandigheden, en een onstabiele thuissituatie.
Uit panelgesprekken gevoerd met studenten bleek dat factoren waar docenten invloed op kunnen uitoefenen vooral gerelateerd zijn aan het vergroten van competentie en autonomie van studenten en aan de relatie met docenten en medestudenten (Hernandez Murillo & Nielsen, 2022). Het hier beschreven vervolgonderzoek richt zich op wat docenten kunnen doen om de competentie en autonomie van studenten te vergroten tijdens de les. In dit onderzoek is beoogd om consensus te bereiken over interventies die docenten kunnen toepassen tijdens de les.
Zodoende luidt de onderzoeksvraag: Hoe kunnen docenten omstandigheden creëren waarin de competentie en autonomie van eerstejaars studenten Verpleegkunde van Hogeschool Leiden zijn te vergroten tijdens de lessen?
Dit onderzoek is uitgevoerd in april en mei 2021. Door de maatregelen tegen COVID-19 zijn fysieke bijeenkomsten vermeden en is ervoor gekozen om het onderzoek online uit te voeren.