Redactioneel
Karin Smit is onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadvies en Training aan de Utrecht Universiteit.
Riekje de Jong is zelfstandig adviseur professionele ontwikkeling hoger onderwijs, begeleider bij de implementatie van programmatisch toetsen bij de research master Genomics in Society (EUR) en hoofdredacteur van OvO.
Beste lezer,
OvO leest deze keer als een route: de route van professionalisering. We starten met een artikel over professionalisering als noodzaak, in dit geval om inclusief hoger onderwijs goed van de grond te krijgen. Vervolgens een artikel over professionalisering door de BKO: hoe innoveren docenten na het behalen van hun BKO verder hun onderwijs? En weer verder op de route ligt de SKO: in een benchmark sessie zijn SKO trajecten van verschillende instellingen vergeleken. Een mooie volgende stap naar erkenning en waardering van professionlisering van docenten in het hoger onderwijs.
Oud en nieuw
Het is altijd jammer om afscheid te nemen van collega's als de samenwerking zo goed verloopt. Inmiddels heeft de redactie afscheid genomen van Evelyn van de Veen. Evelyn heeft een heel aantal jaren enthousiast als redactielid gefunctioneerd en heeft inmiddels haar aandacht op andere activiteiten gericht. Heel veel dank, Evelyn, voor de zorgvuldige manier waarop je feedback gaf op de artikelen en de taken van de redactie oppakte.
Ook Tamara van Schilt- Mol heeft wegens haar drukke werkzaamheden afscheid genomen van de redactie. Ze heeft het redactiewerk enthousiast opgepakt, bijgedragen aan een versoepeling van de workflow en feedback gegeven. Veel dank daarvoor. Misschien zien we Evelyn en Tamara een keer terug als auteurs.
Inmiddels zijn Petra Poelmans en Elvira Folmer-Annevelink als redactielid aan de slag gegaan. Petra Poelmans, taalkundige van achtergrond, werkt in diverse contexten. Ze is als practor Leren in hybride leeromgevingen verbonden aan Scalda en als lector Motiverende leeromgevingen aan Hogeschool Rotterdam. Voorheen werkte ze bij Fontys Lerarenopleidingen Tilburg, onder andere als docent taalkunde binnen de master Nederlands en als onderzoeksdocent bij de master Leren en Innoveren. In 2003 promoveerde ze op het gebied van tweedetaalverwerving. De afgelopen jaren was Petra lid van verschillende redacties. Momenteel is ze, naast redactielid van OvO ook betrokken bij het tijdschrift TOPS.
Elvira Folmer-Annevelink is onderwijskundig onderzoeker en is in 2004 gepromoveerd op een onderzoek naar de ingezette klassenverkleining in de onderbouw van het Nederlandse basisonderwijs. Na haar werk als onderwijsonderzoeker aan de Radboud Universiteit is zij 14 jaar werkzaam geweest bij SLO (expertisecentrum voor leerplanontwikkeling) op thema’s als curriculumontwikkeling en -vernieuwing. Sinds 2022 werkt zij als senior-onderzoeker bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In deze rol levert zij een bijdrage aan kwalitatief goede opleidingen voor leraren (zowel tweedegraads opleidingen, pabo als masters). Zij is voornamelijk betrokken in de kennisuitwisseling bij het thema de leraar als ontwerper.
De redactie is ook aangevuld met de collega's Cornelise Vreman-de Olde en Janneke van der Hulst. Zij gaan artikelen reviewen voor OvO.
Namens de auteurs en de redactie veel leesplezier gewenst!
Karin