Artikelen

Zelfregulatie van eerstejaars studenten

Een cross-sectioneel onderzoek bij studenten opleiding Fysiotherapie

In het curriculum van de opleiding Fysiotherapie speelt eigen regie van de student een grote rol. Echter brengt dat soms uitdagingen met zich mee, vooral in het eerste studiejaar.
Ervaring leert dat studenten moeite hebben met regie voeren over hun leerproces, waarbij het vermogen tot zelfregulatie cruciaal is. Volgens literatuuronderzoek leunt het vermogen tot zelfregulatie op de executieve functies. Executieve functies worden gedefinieerd als de cognitieve processen die betrokken zijn bij het plannen en aansturen van activiteiten, zoals werkgeheugen, monitoren van een taak en doelgericht doorzettingsvermogen. Deze functies bevinden zich voornamelijk in de prefrontale cortex, waarvan duidelijk is dat die tot het 25e levensjaar in ontwikkeling is (Dawson & Guare, 2019). De opleiding wil inzicht krijgen in de executieve functies van eerstejaars studenten (18-25 jaar). Dit heeft geleid tot de onderzoeksvraag: Wat is het niveau van de executieve functies van eerstejaars studenten aan de opleiding Fysiotherapie en wat is de relatie daarvan met de studieresultaten?

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop