Redactioneel
Karin Smit is onderwijskundig adviseur en trainer bij Onderwijsadvies en Training aan de Utrecht Universiteit.
Beste lezer,
Je collega’s hebben weer volop onderzoek gedaan en maken je deelgenoot van hun bevindingen. Daarnaast een artikel over onderzoek doen. Dank aan de auteurs voor hun bijdrages. En aan de lezer: veel lees plezier en laat je inspireren!
Als het goed is, houdt het elke trainer en adviseur bezig: heeft mijn interventie – hetzij een training, hetzij een innovatie- effect en zo ja, welk effect? Risbo heeft een aantal instrumenten ontwikkeld dat samen gedegen impactonderzoek mogelijk maakt van, bijvoorbeeld, BKO-trainingen.
Het tweede artikel laat zien hoe bij Saxion gewerkt wordt met kleine groepen studenten, zogenaamde thuisgroepen. De naam geeft al aan: het gaat om je thuis voelen, om de binding met de studie te versterken. Daarnaast wordt in deze thuisgroepen gewerkt aan loopbaanontwikkeling: ze bieden de nodige veilige leeromgeving en uitgebreide mogelijkheden om uit te wisselen met peers over persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Ook van de hand van Saxion-onderzoekers is het artikel over toetsing, waarbij het honoursonderwijs is gebruikt als proeftuin. Het onderzoek laat een grote variëteit aan aspecten met betrekking tot toetsing zien, van visie op toetsing, tot constructive alignment, summatief en formatief, peerfeedback, gebruik van rubrics en nog veel meer. En trekt lessen voor verbetering van toetsing in het honoursonderwijs en biedt mogelijkheden voor het bacheloronderwijs.
We sluiten af met een onderzoek van de hand van Stalpers en Stokmans van de Tilburg University. Zij concluderen dat naarmate studenten het onderwijs als meer holistische ervaren, ze een hoger welzijn en minder depressie rapporteren. In holistisch onderwijs ligt de focus niet op kennis en vaardigheden, maar op de gehele ontwikkeling van studenten, veerkracht, persoonlijke en intellectuele groei als ook levensvaardigheden, empathie en ethiek centraal. Zij zeggen ook dat het onderwijs nog veel holistischer van aard kan zijn dan het nu is. Food for thought voor een ieder die onderwijs ontwerpt en verzorgt!
Een fijne zomer toegewenst en tot de volgende OvO,
Karin
PS: heb je onderzoek gedaan dat interessant is voor je collega’s in het hoger onderwijs? Publiceer in OvO! Kijk voor de richtlijnen bij https://ehon.nl/onderzoek-van-onderwijs/