Draagt holistisch onderwijs bij aan het welzijn en de mentale gezondheid van studenten?
De evaluatie van een nieuw model voor studieloopbaanbegeleiding
Het thema van dit artikel is holistisch onderwijs als verklarende variabele voor studentenwelzijn. Ofwel een type onderwijs waarbij leerdoelen zoals veerkracht, persoonlijke en intellectuele groei als ook levensvaardigheden, empathie en ethiek centraal staan. De drie onderzoeksvragen zijn: in welke mate vinden studenten dat het hoger onderwijs een holistisch karakter heeft, is dit karakter gerelateerd aan hun welzijn en verklaart het hoe vaak zij zich depressief voelen? Om deze vragen te beantwoorden zijn 425 studenten van meer dan 85 verschillende opleidingen benaderd. Een van de bevindingen is dat er een positief verband bestaat tussen het genoemde holistische karakter en studentenwelzijn, en een negatief verband tussen dit onderwijskarakter en depressieve stemmingen. Met andere woorden: hoe holistischer het onderwijs des te beter de mentale gezondheid van studenten en des te minder vaak zij depressieve klachten rapporteren. Een meerderheid van de respondenten antwoordde echter dat hun onderwijs nog onvoldoende holistisch van aard was.