Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHybride leren, wat is dat nu eigenlijk?
Een Delphi studie naar een heldere definitie en een passend model voor hybride leeromgevingen
Bisschop Leen, Ruth Alberts
Hybride leren betekent dat verschillende leeromgevingen worden gecombineerd tot een verweven geheel. Diverse interpretaties worden echter door elkaar gebruikt. De invulling van de term ‘hybride leren’ in de literatuur kan, op enkele uitzonderingen na, in twee grote groepen worden ingedeeld, zo blijkt uit een reviews...
Het welbevinden van studenten hoger onderwijs: De impact van studentgecentreerde competentiegerichte leeromgevingen
Els Laenens, Ellen Vandervieren, Ann Stes, Peter Van Petegem
Dit actieonderzoek bestudeert de relatie tussen het welbevinden van studenten en leeraspecten, in een studentgecentreerde, competentiegerichte leeromgeving. Bachelorstudenten Informatica van de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen) namen deel aan een bevraging betreffende welbevinden en leeraspecten. De analyse van de...
Keuzevrijheid voor master studenten: van last tot lust
Een workshopserie om individuele ontwikkeling en bewustwording te stimuleren
Rianne A.M. Bouwmeester, Shirrinka Goubitz, Mieke Lumens, Geert Ramakers, Karin Scager, Gönül Dilaver
Masterstudenten van de Graduate School of Life Sciences hebben veel mogelijkheden om te kiezen en het programma te personaliseren. Veel studenten blijken deze keuzevrijheid echter niet optimaal te benutten en niet doelgericht te kiezen. Om studenten te ondersteunen bij hun keuzes werd een onderwijsvorm ontwikkeld wa...
Studenten in coronatijd
Peter ’t Lam
Sinds 13 maart is het reguliere onderwijs op de hogeschool waar ik werk stilgelegd. Alles gebeurt sinds die dag online. In het begin was het erg wennen, maar na enkele weken heeft alles redelijk zijn vorm en plek gevonden. We kunnen gelukkig met elkaar verder. Technisch gezien loopt het naar wens, maar het voelt ook...
Wat betekende de coronalockdown voor het hoger onderwijs?
Verslag van een exploratief onderzoek
Quinta Kools, Helma Oolbekkink-Marchand, Anje Ros, Henderijn Heldens
Half maart 2020 is een belangrijk moment voor Nederland en België; er treedt een algehele lock-down in werking om de verspreiding van het Corona-virus in te dammen. Dit heeft grote gevolgen voor het onderwijs; er worden allerlei creatieve oplossingen bedacht om toch in contact te blijven met studenten en om op een z...