Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieWaarom studenten naar hun lessen komen en docenten een pluim geven
Onderzoek naar factoren die een rol spelen bij aanwezigheid van studenten verpleegkunde bij onderwijsgroepen.
Claudia Marcela Hernandez Murillo & Ingeborg Nielsen
Tot het studiejaar 2018-2019 stelde de opleiding Verpleegkunde van de Hogeschool Leiden de aanwezigheid bij de praktijklessen in verpleegtechnische en communicatieve vaardigheden verplicht. Het afschaffen van deze verplichting leidde tot discussies onder docenten over het belang van de aanwezigheid van studenten bij...
Een mooie editie weer:
Motivatie, samenwerken in teams en onderwijsverandering
Karin Smit
Beste lezer,
Sinds kort maak ik me minder zorgen over Corona, al realiseer ik me dat het voor mensen met een kwetsbare gezondheid nog steeds spannend is. Zorgen rond de oorlog in Oekraïne en van alles dat daar mee samenhangt, zijn daarvoor in de plaats gekomen. Hoe dan ook: nummer 1 van OvO 2022 ligt voor u.
...
Leren van complexe vraagstukken uit de praktijk: hoe complex mag het zijn?
Anje Ros, Henderijn Heldens, Petra Swennenhuis
Het werken aan complexe vraagstukken uit de beroepspraktijk kan voor studenten motiverend en effectief zijn om future skills te ontwikkelen, zoals samenwerkingsvaardigheden, probleemoplossingsvaardigheden, ontwerpvaardigheden en communicatieve vaardigheden. De vraag is echter hoe complex deze vraagstukken dienen te ...
Meerwaarde van integratieve leeromgevingen bij het verkrijgen van professionele oordelen binnen programmatisch toetsen
Tamara van Schilt-Mol
In het hoger (beroeps)onderwijs kiezen steeds meer opleidingen voor een nieuwe benadering van toetsing: programmatisch toetsen. Programmatisch toetsen is een toetsconcept waarbij de gehele ontwikkeling van een student centraal staat. Beslissingen over een student worden pas genomen als voldoende informatie beschikba...
Ontwerpen van integratieve leeromgevingen in het hoger beroepsonderwijs
Erica Bouw, Ilya Zitter & Elly de Bruijn
In het licht van de ambities van de verenigde hogescholen om uitdagende en rijke leeromgevingen te ontwerpen (Vereniging Hogescholen, 2019) is het belangrijk om een optimale verbinding te realiseren tussen de contexten van ‘school’ en ‘werk’. In dit artikel presenteren we verschillende soorten leeromgevingen op de g...
Community Based Research
De relevantie van samenwerking met maatschappelijke partners voor studenten die onderzoek doen
Jocelyn Ballantyne en Karin Smit
Docenten van de Universiteit Utrecht hebben een onderwijsprogramma ontwikkeld om bachelor studenten van Humanities kennis te laten maken met Community Based Research (CBR). Het doel is de maatschappelijke betrokkenheid van studenten te vergroten, hen de sociale relevantie van hun studie te laten ervaren en hen de mo...
Een themanummer!
Integratieve, hybride leersituaties
Riekje de Jong
Maatschappelijke vraagstukken spelen een steeds grotere rol in het hoger onderwijs. Zo is er meer aandacht voor de ontwikkeling van professionele vaardigheden in authentieke leersituaties waarin opleiding en werkveld elkaar ontmoeten en worden geïntegreerd. Er wordt gewerkt samen met het werkveld, in het werkveld. D...
Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk?
Karin Smit
Beste lezer,
Met veel plezier leid ik het 2e OVO-nummer van dit jaar in.
Willen we helemaal terug naar het pre-COVID tijdperk? Voor sommige dingen zou ik letterlijk de tijd willen terugdraaien, ja. Voor de gezondheid van mijn collega’s met long COVID bijvoorbeeld. Maar in de stroomversnelling van de overstap op on...
Toetsen tijdens COVID-19
Een verkenning naar vraagstukken bij HO docenten rondom toetsen op afstand
Jeroen B. van der Linden en Marjoleine J. Dobbelaer
Plaats- en tijdonafhankelijk toetsen kwam door de pandemie hoog op de agenda te staan. Op het gebied van toetsen op afstand bleek dat er nog veel moest gebeuren. Docenten in het hoger onderwijs hadden veel vragen als het gaat om het omzetten van toetsen die pasten binnen de maatregelen. Om een goed beeld te krijg...
Een sprintaanpak voor het ontwikkelen van modulen
Ervaringen van docentontwerpers in het Hoger Onderwijs
Tjark Huizinga en Erwin van Harmelen
Tijdens onderwijsvernieuwingen vervullen hogeschooldocenten steeds vaker de ontwerpersrol, ondanks dat zij niet altijd voorbereid zijn op deze rol. Hierdoor sluit het ontwikkelde onderwijs niet altijd aan op de uitgangspunten van de onderwijsvernieuwing. Het aanbieden van ondersteuning tijdens het ontwerpproces h...
Lerend en onderzoekend samenwerken in Professionele Werkplaatsen
Een pilotstudie naar de praktische bruikbaarheid van een instrumentarium om de samenwerking in innovatieve leerwerkomgevingen te evalueren en versterken
Jeroen Bovens, Petra Swennenhuis, Kevin Theunissen, Danielle Quadakkers, Patricia Volbeda en Miranda Snoeren
Om het samen werken en leren van innovatieve leerwerkomgevingen in het HBO, zoals professionele werkplaatsen, te verbeteren, is behoefte aan inzicht in de werkzame factoren in de samenwerking tussen verschillende actoren uit verschillende organisaties. Het Ontwikkelinstrument Lerend en Onderzoekend Samenwerken (O...
Meer dan betrouwbaarheid
Professionele integriteit in mensgerichte beroepen
Bart Cusveller en Joanne Lassche-Scheffer
Tijdens de corona-pandemie werden persoonlijke gegevens van mensen die zich door de GGD lieten testen of vaccineren bekeken, uitgelekt of zelfs verhandeld. De gebrekkige beveiliging van de computersystemen veroorzaakte veel ophef. Maar achter elk data-lek gaat een medewerker schuil. Die positie maakt professionele i...
Verschillende aspecten van de leeromgeving belicht
Redactie
Karin Smit
Ook al is ons een aantal beperkingen opgelegd, we hoeven ons niet te vervelen. Ten eerste lijkt de politiek er alles aan te doen om ons bezig te houden. En dan het weer: als je net je zonnebril hebt opgezet, moet je terug voor je muts en moonboots. Maar bovenal: OvO nummer 1 van 2021 ligt voor u met drie prachtige a...
Kritisch denken in het hoger onderwijs
Een verkenning onder premasterstudenten en reguliere voltijdstudenten binnen het domein Maatschappij & Organisatie naar het kritische bewustzijn en de betekenis die zij daaraan geven.
Najat Bay, Adriaan Rottenberg, Joop Zinsmeister
Het doel van deze studie is om te achterhalen hoe hbo-studenten HRM en Bedrijfskunde aan het eind van hun opleiding invulling geven aan hun kritisch bewustzijn. Deze vraagt komt voort uit eerder onderzoek (Zinsmeister & Bay, 2019) waarin studenten die binnen deze opleidingen het premasterprogramma sociologie volgden...
Meer geld voor HO, maar dan ook voor onderzoek van HO!!
Column
Hans van Hout
In verschillende programma’s van politieke partijen en studentenorganisaties is gepleit voor meer geld voor HO. Om meer docenten aan te stellen, de basisbeurs weer in te voeren, leuker en effectiever online onderwijs te ontwikkelen, etc. Uiteindelijk om de onderwijskwaliteit van het HO te verbeteren. In die wensenli...
Onderwijsklimaat en intrinsieke studiemotivatie
Cedric Stalpers, Mia Stokmans, Koen van de Sande
In dit artikel wordt ingegaan op de wijze waarop een motiverend onderwijsklimaat en intrinsieke motivatie bij studenten aan het hoger onderwijs samenhangen en de mate waarin de persoonlijkheid van studenten deze samenhang modereert. Daarnaast wordt bestudeerd welke lessen getrokken kunnen worden uit vakken die stude...
Verkenning Engelstalige bachelorprogramma’s
Overwegingen en aanbevelingen voor een doeltreffende implementatie
Gery Nijenhuis, Elma Zijderveld
Het Nederlands Hoger Onderwijs is, na het Verenigd Koninkrijk, marktleider op het gebied van English-Medium Instruction (EMI) onderwijs in Europa. Naast masteropleidingen, zien we de afgelopen jaren een flinke toename van Engelstalige bachelorprogramma’s. Studies naar gevolgen van de overgang naar een andere taal zi...
Publiceer je onderzoek, vul OvO!
Oproep
Terugblikkend op de afgelopen jaargang van OvO constateren we dat steeds meer auteurs ons weten te vinden met interessante onderzoekartikelen over het hoger onderwijs en de rol van docenten daarin. Daar zijn we heel blij mee. Wij blijven op zoek naar kopij om interessante nummers te kunnen realiseren. Dus heb je een...
Dankjewel redactieleden van weleer!
Nu de nieuwe redactieploeg van Onderzoek van Onderwijs stilaan vorm krijgt, willen we graag onze oud-redactieleden nog even in de bloemetjes zetten!
Hybride leren, wat is dat nu eigenlijk?
Een Delphi studie naar een heldere definitie en een passend model voor hybride leeromgevingen
Bisschop Leen, Ruth Alberts
Hybride leren betekent dat verschillende leeromgevingen worden gecombineerd tot een verweven geheel. Diverse interpretaties worden echter door elkaar gebruikt. De invulling van de term ‘hybride leren’ in de literatuur kan, op enkele uitzonderingen na, in twee grote groepen worden ingedeeld, zo blijkt uit een reviews...
Behoud onderwijskwaliteit
Geef opleidingsmanager ruimte in coronatijd
Hans van Hout
Ik was vast van plan deze keer niet over corona te schrijven, maar we lijken af te stevenen op een volledige lockdown. Corona negeren is dus voorlopig uitgesloten. Iedereen in het HO heeft last van corona en de onderwijskwaliteit is direct in het geding. Velen zijn verantwoordelijk voor die onderwijskwaliteit, maar ...
Het welbevinden van studenten hoger onderwijs: De impact van studentgecentreerde competentiegerichte leeromgevingen
Els Laenens, Ellen Vandervieren, Ann Stes, Peter Van Petegem
Dit actieonderzoek bestudeert de relatie tussen het welbevinden van studenten en leeraspecten, in een studentgecentreerde, competentiegerichte leeromgeving. Bachelorstudenten Informatica van de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen) namen deel aan een bevraging betreffende welbevinden en leeraspecten. De analyse van de...
Wat houdt ons bezig: hybride onderwijs, motivatie en verbonden blijven!
Karin Smit
Interessante links
Het Digitale Werkvormenboek
De COVID-19 situatie heeft de onderwijswereld overhoop gegooid en ervoor gezorgd dat we massaal zijn overgestapt op digitaal lesgeven. Nu de eerste crisisfase achter de rug is, is er tijd en rust gekomen om meer stil te staan bij digitaal lesgeven. Want ook in de toekomst zal digitaal lesgeven in een groot deel van ...
De redactie stelt zich voor
Tamara van Schilt-Mol
Dr. Tamara van Schilt-Mol is lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Daarnaast is zij academic director van de Master Toetsdeskundige van Fontys. Binnen haar lectoraat ligt de focus op de vraag hoe een...
Redactioneel
Onderwijs in tijden van Corona
Karin Smit
Online onderwijs -hoe kan het ook anders in tijden van corona- springt er uit als thema in het OvO nummer dat voor u ligt. En zoals altijd als ik de formulering ‘in tijden van….’ hoor, ben ik terug in dat prachtige boek van Marquez: Liefde in tijden van cholera. In het boek speelt cholera een rol op de achtergrond. ...
Boek recensie
Teaching Interculturally - A Framework for Integrating Disciplinary Knowledge and Intercultural Development
Riekje de Jong
Het waarderen van diversiteit en het geven van effectief onderwijs aan alle studenten vraagt van docenten om niet alleen een goed docent te zijn maar ook om een interculturele pedagogische aanpak te ontwikkelen. Zo stelt Peter Felten in het voorwoord van Lee et al. (2017). En dit gebeurt volop, soms met vallen en op...
Corona; een gouden kans voor landelijk onderzoek naar online-onderwijs
Hans van Hout
We leven in een bizarre tijd. Corona beheerst ons dagelijks leven en dat blijft nog lang zo. Gouden tijden voor online-onderwijs; ik wees daar in mijn vorige column op. Het is een ‘’blessing in disguise’’, lijkt het. Online-onderwijs biedt een uitkomst nu de 1.5 meter het hele onderwijsveld in een houdgreep houdt. H...
Keuzevrijheid voor master studenten: van last tot lust
Een workshopserie om individuele ontwikkeling en bewustwording te stimuleren
Rianne A.M. Bouwmeester, Shirrinka Goubitz, Mieke Lumens, Geert Ramakers, Karin Scager, Gönül Dilaver
Masterstudenten van de Graduate School of Life Sciences hebben veel mogelijkheden om te kiezen en het programma te personaliseren. Veel studenten blijken deze keuzevrijheid echter niet optimaal te benutten en niet doelgericht te kiezen. Om studenten te ondersteunen bij hun keuzes werd een onderwijsvorm ontwikkeld wa...
Studenten in coronatijd
Peter ’t Lam
Sinds 13 maart is het reguliere onderwijs op de hogeschool waar ik werk stilgelegd. Alles gebeurt sinds die dag online. In het begin was het erg wennen, maar na enkele weken heeft alles redelijk zijn vorm en plek gevonden. We kunnen gelukkig met elkaar verder. Technisch gezien loopt het naar wens, maar het voelt ook...
Wat betekende de coronalockdown voor het hoger onderwijs?
Verslag van een exploratief onderzoek
Quinta Kools, Helma Oolbekkink-Marchand, Anje Ros, Henderijn Heldens
Half maart 2020 is een belangrijk moment voor Nederland en België; er treedt een algehele lock-down in werking om de verspreiding van het Corona-virus in te dammen. Dit heeft grote gevolgen voor het onderwijs; er worden allerlei creatieve oplossingen bedacht om toch in contact te blijven met studenten en om op een z...
Inhoud – nr. 1, mei 2020 – jaargang 49
Redactie
Redactioneel – nr. 1, mei 2020 – jaargang 49
Karin Smit
Karin Smit neemt kort de inhoud van het tijdschrift door.
Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich, MSc.
In de huidige maatschappij veroudert kennis snel. Er worden meer generieke vaardigheden gevraagd zoals: probleemoplossend vermogen, samenwerken, goed communiceren en levenslang leren. De onderwijspraktijk lijkt nog niet volledig in lijn met deze aan startende beroepsbeoefenaars gestelde eisen. Traditioneel onderwijs...
De redactie stelt zich voor
Ann Stes, Riekje de Jong
Redactieleden Ann Stes en Riekje de Jong stellen zich aan je voor.
Column - Een virus als (wellicht grootste) onderwijsvernieuwer
Hans van Hout
"Als HO nu niet instapt in dit proces, is dat een dramatisch gemiste kans waarvan men nog jaren last zal hebben."