Welkom

Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.

Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Signaal

Story design, Het geheim achter een strategisch ijzersterk verhaal, Farah Nobbe en Natalie Holwerda-Mieras, Boom Uitgevers Amsterdam, 2017.

Redactioneel

Redactioneel.

Door Jill Whittingham.

Weten

Scholarship of Teaching and Learning: de missing link

Hans van Hout stelt in deze bijdrage dat 'scholarship' de kloof tussen fundamenteel onderzoek en onderwijspraktijk kan dichten.

Opinie

Dynamisch onderzoek in statisch onderwijs

In dit artikel gaan de auteurs in op de vraag: Welke uitdagingen brengen de integratie van het onderwijs en onderzoek met zich mee in het HBO?

Weten

Simulatieleren in het verpleegkundig ethiekonderwijs: evaluatie van inleefsessies in het zorg-ethisch lab Zwolle

In het zorg-ethisch lab (ZEL) worden ‘inleefsessies’ gehouden waarin zorgverleners in opleiding met derden, vaak zelf (ervaren) zorgverleners, die de rol van zorgvrager ‘spelen’, een dagdienst in een woonzorgvorm nabootsen en evalueren. Dit document doet verslag van evaluaties van het ZEL: welke leerervaringen zegge...

Praktijkonderzoek

Soft skills als competentie in het HBO - Het creëren van draagvlak als competentie in het HBO

Draagvlak creëren betekent ervoor zorgen dat vooraf ondersteuning en goedkeuring wordt verkregen voor plannen of beslissingen. Een goede beheersing van draagvlak creëren levert de student voordeel in de toekomst. In een praktijkgericht onderzoek is gezocht naar welke bekwaamheden hierin belangrijk zijn en hoe die he...

Weten

Signaal

Frans Meijers & Karien Mittendorf (2017), Zelfreflectie in het hoger onderwijs.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door Jill Whittingham.

Columns

Over diversiteit en blended learning

Column door Hans van Hout.

Weten

Voorspellen in het kader van de studiekeuzecheck: tijd voor verbetering

In dit artikel leveren we commentaar op de stand van zaken rondom de studiekeuzecheck. De studiekeuzecheck heeft als doel het voorspellen van studiesucces of de match van een potentiele student met een studie in het hbo of wo.

Weten

Selectie of 'gedwongen matching' in de master - identificeren van instrumenten die studiesucces kunnen voorspellen bij Farmacie

Zoektocht naar voorspellers voor studiesucces ten behoeve van een transparante, objectieve en reproduceerbare selectieprocedure voor de masteropleiding Farmacie (Universiteit Utrecht).

Weten

Ethics, Care and Quality in Educational, Development: uitwisselen van ervaringen in Zuid Afrika

Conferentieverslag van de tweejaarlijkse bijeenkomst van het International Consortium for Educational Development (ICED), 24 – 27 November 2016, Kaapstad, Zuid Afrika.

Weten

Signaal

Gageldonk van, K. (2017) Op zoek naar onderzoek. De totstandkoming van de onderzoekfunctie in het hoger beroepsonderwijs. Leiden.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door Rina Vaatstra.

Columns

Mijn wensenlijstje voor een nieuw kabinet

Column door Hans van Hout.

Weten

Werkplekleren: een geïntegreerd model om continue en zelfregulerende competentiegroei op de werkplek te stimuleren

Hoe kunnen we het werkplekleren organiseren zodat de ontwikkeling van een continue en zelfregulerend leerproces in een discontinue opleidingscontext
optimaal gestimuleerd wordt? Verschillende wetenschappelijke studies resulteerden in een model dat een antwoord biedt op deze vraag (Embo 2015). Dit artikel heeft tot d...

Weten

Exploring freedom and control in global higher education

De Society for Research into Higher Education (SRHE) hield van 7 tot en met 9 December 2016 haar jaarlijkse conferentie in Newport, Wales. De conferentie werd bezocht door zo’n 400 deelnemers van binnen en buiten Europa. Een doel van de bezoekers was onderzoeksresultaten te presenteren en inspiratie op te doen voor ...

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door Jill Whittingham.

Columns

Prestatieafspraken, toch een effectief middel

Column door Hans van Hout.

Praktijkonderzoek

Een explorerend onderwijsexperiment naar het stimuleren van studentbetrokkenheid

De ervaringen die in dit experiment zijn opgedaan, en meer specifiek (1) de leerervaringen van de opleidingsdocenten, (2) de beleving van de betrokken
studenten van hun deelname aan het experiment, en (3) de relatie met de keuze in toetsproduct door de studenten, zijn in dit artikel onderwerp van studie.

Weten

To Flip or not to Flip

Flipping the Classroom is hot in onderwijsland, iedereen praat erover en veel docenten zijn er al mee aan de slag gegaan. Maar wat is Flipping the Classroom
nu eigenlijk ? Wat is de relatie met de taxonomie van Bloom? En waar moet je allemaal aan denken als je als docent aan de slag wil met Flipping the Classroom?

Weten

Nieuwe generatie curriculumdesign

Gebaseerd op de 21ste eeuwse vaardigheden heeft de Arteveldehogeschool te Gent vijf generieke leerresultaten omschreven die ze voor al haar studenten
en docenten in elke bacheloropleiding wil bereiken. In dit artikel beschrijven we deze vijf leerresultaten alsook een curriculum-designmodel voor de implementatie erva...

Weten

Signaal

Evelyn van de Veen (2016) Hoe maak ik een toetsopdracht? Handleiding voor toetsopdrachten en beoordelingsformulieren in het hoger onderwijs, Communicatiereeks

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door Rob Kayzel.

Columns

Leiderschap, democratisering en medezeggenschap in het hoger onderwijs

Column door Hans van Hout.

Praktijkonderzoek

Webcolleges: zegen of vloek? Een literatuurstudie en empirisch onderzoek

Het afschaffen van webcolleges zou ervoor zorgen dat studenten (weer) naar het hoorcollege zouden komen. Opvallend is dat deze beslissingen niet genomen worden op basis van wetenschappelijke inzichten, maar op basis van aannames

Praktijkonderzoek

‘Let’s get international’ - De verwerving van internationale en interculturele competenties via een online internationaal groepswerk

Deze studie onderzoekt aan de hand van evaluatievragen (1) de impact van een online internationaal groepswerk op de internationale en interculturele competenties van studenten en (2) de factoren die de beoordeling van het groepswerk beïnvloeden. De resultaten wijzen op de mogelijkheden die een internationaal groepsw...

Praktijkonderzoek

Welke opvattingen hebben docenten fysiotherapie over professioneel beoordelen?

Het vragenlijstonderzoek waarvan in deze publicatie verslag wordt gedaan geeft antwoord op de vraag: Wat is de perceptie van de hbo-docent over professioneel beoordelen? Het blijkt dat aspecten zoals het samen met een collega beoordelen (meerogenprincipe) en het medeverantwoordelijk maken van studenten bij beoordele...

Weten

Signaal

Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A-K., Segers, M. (2016). Bouwstenen voor High Impact Learning. Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties. Amsterdam: Boom Uitgevers.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door Rob Kayzel.

Columns

Haalt het binaire systeem 2025?

Column door Hans van Hout.