Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieIn gesprek met…. dr. Anja Boevé over onderzoek naar innovaties op het gebied van toetsing
Evelyn van de Veen
Een interview met dr. Anja Boevé over haar promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen waarin zij vier onderwijsinnovaties op het gebied van toetsing onder de loep nam.
Verklaren persoonlijkheid en studiekeuze verschillen in studiemotivatie in het hoger onderwijs?
Cedric Stalpers, Mia Stokmans
De vraag die in dit artikel centraal staat is in hoeverre intrinsieke studiemotivatie van studenten samenhangt met hun persoonlijkheid en gekozen studierichting. Om deze vraag te beantwoorden is meer dan 800 hbo-studenten van vier verschillende faculteiten (van een onderwijsinstelling in het zuiden van Nederland) ee...
Interessante links naar online onderwijs
Redactie
Voor informatie over online onderwijs kun je terecht bij een aantal organisaties. De links naar de websites vind je in dit artikel. Voor meer algemene informatie over docentprofessionalisering in het HO en voor interessante, belangrijke bijeenkomsten verwijzen we tevens naar de website van EHON.
Oproep: nieuwe redactieleden en kopij zijn welkom!
Redactie
De redactie is blij met het huidige redactieteam, maar we zoeken nog steeds meer redactieleden. We zouden dit werk graag met nog meer mensen willen doen. En we zijn altijd op zoek naar kopij.
Inhoud - nr. 2, oktober 2019 - jaargang 48
Redactie
Redactioneel - nr. 2, oktober 2019 - jaargang 48
Redactie
Karin Smit neemt kort de inhoud van het tijdschrift door.
Studie(keuze)motieven van pabostudenten
Dr. Evelyne Meens, Prof. Dr. Anouke Bakx
Een beschrijving van een studie om inzicht te krijgen in de motieven van pabo-studenten om voor de pabo te kiezen en na de start deze opleiding voort te zetten, of te switchen en er vroegtijdig mee te stoppen.
De redactie stelt zich voor
Redactie
Gerard Spaai en Evelyn van de Veen zijn nieuwe redactieleden van het tijdschrift en stellen zich voor.
Cognitieve psychologie en onderwijs: een verslag van het onderwijscongres "Making Shift Happen"
Evelyn van de Veen
Een verslag van het onderwijscongres dat georganiseerd is rondom John Sweller (emeritus professor, University of New South Wales) en zijn lezing over Cognitieve Belasting Theorie. Zijn theorie ligt vaak aan de basis voor argumenten voor het model van directe instructie (leren als een begeleid proces) in het debat ov...
Bindend Studieadvies (BSA): Paardenmiddel of sluitstuk van kwaliteitszorg?
Gerard Spaai, Klaas Visser, Debbie Jaarsma, Tetje Timmermans
Om een beeld te krijgen van de effecten van de invoering van een Bindend Studieadvies (BSA) op het studierendement en de selectieve en verwijzende functie van het eerste studiejaar van de bacheloropleiding is een literatuuronderzoek uitgevoerd.
Agenda
Redactie
Een overzicht van congressen en activiteiten op het gebied van onderwijs van oktober 2019 tot juni 2020.
Inhoud - nr. 1, mei 2019 - jaargang 48
Redactie
Redactioneel - nr. 1, mei 2019 - jaargang 48
Redactie
Nederlandse verpleegkundigen en hun competenties voor ethisch overleg
Bart Cusveller, Annemiek Schep-Akkerman
Bart Cusveller en Annemiek Schep-Akkerman schrijven over verpleegkundigen, ethiek en de plek van ethiek in de opleiding. In dit artikel wordt de vraag gesteld in hoeverre verpleegkundigen en verpleegkundestudenten competenties ontwikkelen voor deelname aan ethisch overleg. Het antwoord op deze vraag zou gevolgen kun...
Lesson Study: Samen met collega’s en direct toepasbaar in de praktijk
Karin Smit
Een interview met twee docenten van de Hogeschool Utrecht over Lesson Study, een puur praktijkgerichte manier van professionaliseren in teamverband. Zij geven een beeld van Lesson Study in de praktijk en vertellen over de meerwaarde ervan.
Lectoraat onder de loep
Fuusje de Graaff
Fuusje de Graaff heeft een evaluatiemodel ontwikkeld waarmee zowel de wetenschappelijke bijdrage als de praktijkgerichtheid van onderzoek van lectoraten op een kwalitatieve manier kan worden bepaald. In dit artikel past zij het vier stappen model toe op de 30 publicaties van het lectoraat Mantelzorg van De Haagse Ho...
Interessante publicaties
Redactie
Korte recensies over:
- 'Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten.' van auteurs: Paul. A. Kirschner, Luce Claessens & Steven Raaijmakers.
- 'How people learn II: Learners, Contexts, and Cultures (2018).' van uitgever: National Academic Press.
Agenda en oproep nieuwe redactieleden
Redactie
Lees hier de agenda met activiteiten in mei, juni en september 2019 en een oproep voor nieuwe redactieleden voor het tijdschrift Onderzoek van Onderwijs.
Inhoud - nr. 3, december 2018 - jaargang 47
Redactioneel - nr. 3, december 2018 - jaargang 47
Rina Vaatstra
Verkeerde studiekeuze of verkeerd aanbod (of beide)?
Hans van Hout
Het stoort mij vreselijk, dat heel vaak alleen de studiekeuze, dus de student, de schuld (of aandacht) krijgt als het over uitval en vertraging gaat. Speelt het aanbod (het geheel van opleidingen, opzet van het onderwijs, begeleiding, toetsing) dan geen enkele rol? Hebben we niet simpelweg het rendement dat bij ons ...
Ho stop! Een interventie studie naar de opbrengsten van een weerbaarheidstraining bij studenten Maatschappelijk Werk & Dienstverlening aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Niek Maassen, Margriet Braun
Sociaal werkers in Nederland krijgen in hun werk vaak met agressie te maken. Veel meer dan voor de sociale transitie van januari 2015 komen medewerkers van welzijnsorganisaties, gemeenten en sociale teams bij mensen thuis. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor de veiligheid van professionals (Hogendorp, 2017). Hoe k...
Studentbetrokkenheid stimuleren via autonomie
Martin Hunziker, Koen Luijs, Marjolijn Peltenburg
In dit artikel doen we verslag van een onderwijsinterventie naar het stimuleren van studentbetrokkenheid door het bieden van autonomie. Deze interventie bouwt voort op bevindingen van een eerder experiment (Peltenburg, Luijs, & Hunziker, 2016) dat liet zien dat studenten vinden dat meer autonomie samengaat met een g...
Het ontdekken van talenten in een talentgerichte leerroute
Ivo Borggreve, Vronie Disselhorst
Sinds september 2016 kent de voltijd HRM-opleiding van de Fontys Hogeschool Human Resources Management en Toegepaste Psychologie een leerroute waarin studenten gericht werken aan het ontdekken van hun talenten. Om talenten te ontdekken werken studenten in kleine groepen aan vraagstukken uit het Human Resources Manag...
Inhoud - nr. 2, oktober 2018 - jaargang 47
Redactioneel - nr. 2, oktober 2018 - jaargang 47
Jill Whittingham
De BSA-discussie: Meer werk maken van de verwijzende functie of echte systeemveranderingen?
Hans van Hout
De discussie over de BSA in het hoger onderwijs is weer eens los gebarsten. De aanleiding nu komt omdat minister Van Engelshoven heeft aangekondigd de norm voor een BSA te willen verlagen op maximaal 40 studiepunten. Een goed moment om als onderwijskundigen weer eens zelf na te denken, onderzoek te doen en aandacht ...
Uitdagingen bij het stimuleren van diep leren in Small Private Online Courses (SPOCs)
Renée M. Filius, Renske A.M. Kleijn, Sabine G. Uijl, Frans. J. Prins, Harold V.M. van Rijen, Diederick E. Grobbee
Docenten in SPOCs (Small Private Online Courses) zijn ondervraagd over hun grootste uitdagingen bij het bereiken van diep leren. Resultaten laten zien dat de vijf meest voorkomende uitdagingen als volgt zijn: 1) Aansluiting tussen leerdoelen en leeractiviteiten 2) Inzicht in de behoeften van studenten 3) Flexibilite...
Het verhogen van de formatieve waarde van summatieve toetsen door studentbetrokkenheid bij de toetscyclus
Elly Vermunt, Dominique Sluijsmans
Het is van belang dat studenten bij aanvang van een studiedonderdeel de beoordelingscriteria en de vereiste standaarden begrijpen om tot de juiste prestatie te komen. De criteria voor succes dienen immers het uitgangspunt te zijn voor het leren van de student. In de praktijk blijken deze criteria echter lang niet al...
Institutional Change: Voices, Identities, Power, and Outcomes. Educational Developpers wisselen ervaringen uit in de Verenigde Staten
Mirjam Bastings, Tim Boon, Riekje de Jong, Jaap Mulder, Ine Rens, Rebecca Resseler, Roeland van der Rijst, Alice van de Vooren
Conferentieverslag van de tweejaarlijkse bijeenkomst van het International Consortium for Educational Development (ICED), gehouden van 5 tot 8 juni 2018 in Atlanta, USA. Bij het ICED zijn verschillende nationale netwerken van onderwijskundige dinestverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangeslot...
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Floris van Blankenstein
Door Floris van Blankenstein.
Interdisciplinariteit: een baanbrekende ontwikkeling in universitair onderwijs?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout, emeritus hoogleraar aan de UvA, in het bijzonder de onderwijskunde van het hoger onderwijs.
Impact van studentgecentreerde competentiegerichte leeromgevingen op de leerapproach
Els Laenens, Ellen Vandervieren, Ann Stes en Peter Van Petegem
In dit actieonderzoek wordt de leerapproach van studenten in een studentgecentreerde competentiegerichte leeromgeving vergeleken met die in een
traditionele leeromgeving. Studenten uit de bachelor Informatica aan de Universiteit Antwerpen namen deel aan een bevraging betreffende aspecten die de
leerapproach beïnvloe...
De invloed van docentgedragingen op de docent-studentrelatie
Laura Kropman-Postma en Henderijn Heldens
In dit artikel wordt uiteengezet welke gedragingen volgens studenten een positieve docent-student relatie (DSR) kenmerken en wat die gedragingen inhouden. Met een positieve DSR wordt een DSR bedoeld die volgens studenten bijdraagt aan hun motivatie. Als uitgangspunt wordt hiervoor een praktijkonderzoek gebruikt dat ...
Peer review in het hoger onderwijs: Praktische tips om peer review effectief in te zetten.
Marieke Thurlings, Diana Vinke & Gerard van de Watering
Elkaar feedback geven en peer review worden steeds belangrijker. Vandaar dat dit op Nederlandse universiteiten steeds meer gemeengoed wordt. Zo ook op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar in opdracht van de Dean van het TU/e Bachelor College met een praktijkonderzoek en literatuurstudie de volgende vrag...