Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie(Beter) leren doceren in het hoger onderwijs. Evaluatie van een professionaliseringsprogramma voor beginnende docenten
Paul van den Bos & Joyce Brouwer
Er is de laatste jaren groeiende aandacht voor didactische professionalisering van docenten in het hoger onderwijs. Zowel aan universiteiten als aan hogescholen is een grote diversiteit aan trajecten ontstaan. Er is niet zoveel bekend over welke uitgangspunten worden gehanteerd in deze trajecten en wat het effect er...
Leerpunten uit talentprogramma’s in het bedrijfsleven voor honoursprogramma’s in het hoger onderwijs: een verkenning
Claudia van Orden & Marca Wolfensberger
Programma’s voor getalenteerde studenten in het hoger onderwijs, ook wel honoursonderwijs genoemd, staan in Nederland op dit moment sterk in de belangstelling. Om inspiratie op te doen voor de opzet van dergelijke programma’s is een inventariserend onderzoek uitgevoerd naar de opzet, uitvoering en achtergronden van ...
Signaal
Clark, L., & Zubizarreta, J. (red) (2008). Inspiring exemplary teaching and learning: Perspectives on teaching academically talented college students. National Collegiate Honors Council Publication. Birmingham, AL: Commercial Printing Company.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel en column
Roeland van der Rijst en Hans van Hout
Redactioneel door Roeland van der Rijst en column door Hans van Hout.
Interne onderwijsdifferentiatie in een bachelor Farmacie cursus
Irma Meijerman, Andries Koster, Christien Oussoren, Thom Stroink en Frits Flesc
Dit artikel bespreekt een onderwijskundige interventie bij de bachelor Farmacie van de Universiteit Utrecht naar de mogelijkheden tot differentiatie van de leeromgeving binnen één cursus, de cursus Bereiding en Analyse.
Hoe voorkomen we dat studenten met een negatief BSA wederom een verkeerde studie kiezen?
Ivo Arnold en Wietske Rowaan
In 2005 heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) het Bindend Studieadvies (BSA) ingevoerd. Het BSA stelt opleidingen in staat om studenten met onvoldoende motivatie, discipline of aanleg tijdig op te sporen en van verdere deelname aan de opleiding uit te sluiten. Om studenten met een negatief BSA te behoeden vo...
Signaal
http://www.bvdatabank.be/databank/ en http://www.studiesuccesho.nl/