Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieOnderwijskwaliteit en geld
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Onderwijsontwikkeling over de grenzen heen. De meerwaarde van een netwerk voor onderwijsondersteuners
Lore Demedts, Rebecca Resseler en Lies Laga
Het Lerend Netwerk van Onderwijsondersteuners (LNO²), ontstaan in 2010, faciliteert het samenwerken van onderwijsondersteuners in hoger onderwijsinstellingen
en centra voor volwassenenonderwijs (CVO’s) in Vlaanderen. Dit artikel beschrijft de werkwijze en activiteiten van het netwerk.
Educational Development in a Changing World: uitwisselen van ervaringen in Zweden
Jaap Mulder et al.
Het International Consortium for Educational Development (ICED) hield van 15 tot 18 juni 2014 haar tiende conferentie in Stockholm. Bij het ICED zijn verschillende nationale netwerken van onderwijskundige dienstverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangesloten.
Signaal
Knops, Jacques (2014). Beter beoordelen van projectwerk. Groningen: Noordhoff Uitgevers bv.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Jill Whittingham
Door Jill Whittingham.
Een goede studiekeuze of goed onderwijs: wat te kiezen?
Hans van Hout
Door Hans van Hout.
Hoe actief zijn studenten écht tijdens een onderwijsproject?
John van de Pas en Laurens Ekkel
Pilot-onderzoek naar het meetbaar maken van de activiteit van de individuele student in een projectonderwijs-setting.
Leren inspireren als docent in het HBO: Het belang van studie, levenservaring en wijsheid
Jantine van Willigen en Femke Geijsel
Geringe contacttijd, sterke focus op rendement.... dat vraagt om inspirerende docenten binnen het HBO. Welke rol spelen studie, levenservaring en wijsheid bij het leren inspireren? Daarover gaat dit onderzoek.
Onderwijsinnovaties: Goede ontwerpen of onmogelijke theepotten?
Fred Janssen
Onderwijsvernieuwingen maken alleen kans van slagen als ze door docenten als praktisch bruikbaar worden ervaren. In dit artikel wordt uiteengezet wat een onderwijsvoorstel praktisch bruikbaar maakt, waarom de meeste voorstellen vaak als onpraktisch worden ervaren, en hoe deze praktisch kunnen worden gemaakt.
Rectificatie
In het vorige nummer ontbrak de literatuurlijst van het artikel: ‘Het effect van tussentijds toetsen op studierendement: een literatuurstudie’ van Veronica Bruijns.
Signaal
Anneke Smits (2012) Ontwerp en implementatie van de masteropleiding Special Educational Needs via e-learning. Proefschrift University of Twente, Enschede. Natasja Brouwer, Peter J. Dekker, Jakko van der Pol (april 2013) e-Learning Cookbook. TPACK in Professional Development in Higher Education. SURF.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Herma Roebertsen
Door Herma Roebertsen.
Adequate onderwijsorganisatie?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Risicostudenten identificeren bij aanvang van de studie
Linda Onderwater en Bernard Nijstad
De Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen heeft onderzocht welke studentkenmerken op het gebied van vaardigheden, studiekeuze, motivatie en persoonlijkheid bij aanvang van de studie een voorspeller kunnen zijn van studieresultaten. Het onderzoek onder 467 studenten uit het eerste jaar...
Onderzoek naar diversiteit in onderwijs vanuit studentenperspectief
Pauline Naber en Veerle Knippels
In dit artikel beschrijven we welke ervaringen en opvattingen studenten Pedagogiek en Social Work van twee hogescholen in Amsterdam hebben met diversiteit in het onderwijs. We gaan in op hun beleving van de samenstelling van de klas, de inhoud van het curriculum, hun ervaringen met de beroepspraktijk, en laten zien ...
Videofragmenten, een effectieve aanvulling?
R. Vaatstra, A.W. Heringa en P. Adriaans
Eerstejaars studenten van de Rechtenfaculteit, Universiteit Maastricht krijgen sinds 2012 als aanvulling op hoorcolleges videofragmenten van kernthema’s aangeboden. Onze veronderstelling is dat studenten die vaker naar de videofragmenten kijken en meer zelftoetsen maken, meer inzicht in de stof krijgen dan
studenten...
Jubileumartikel
Onderzoek van Onderwijs april '81.
15 jaar Landelijk Netwerk Onderwijs en Ontwikkeling HBO
Het O&O netwerk is bedoeld voor professionals die betrokken zijn bij onderwijskundig advies, ontwikkeling- en beleidsvorming binnen hogescholen. Het netwerk komt 4 à 5 keer per jaar bijeen rond een actueel thema op het terrein van beleid of wetenschap, ingeleid door één van de leden of een gastspreker uit de h(b)o-w...
Signaal
Stevens, Danelle E. & Levi, Antonia J. (2013). Introduction to rubrics. An assessment tool to save grading time, convey eective feedback, and promote student learning. Second edition. Sterling, Virginia: Stylus publishing.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Tanja Jaklofsky
Door Tanja Jaklofsky.
NRO: de redder van de onderwijskunde van het hoger onderwijs?
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Cultuurspiegels: op zoek naar evenwicht in management en organisatiecultuur in het hoger onderwijs
Dries Berings
Management in het algemeen en kwaliteitszorg in het bijzonder is dialectisch van aard. Het gaat om het zoeken en vinden van creatieve en werkbare oplossingen voor paradoxen of schijnbare tegenstellingen. Zo voelt iedereen die actief is in het onderwijs aan dat een zekere vrijheid nodig is om gedreven en creatief te ...
Professionele koersbepaling in excellentie onderwijs. Honours studenten reflecteren op hun talenten.
Bouke van Gorp, Brenda Vos, Marca Wolfensberger
Dit artikel laat zien hoe, in het Honours College Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht, middels een interventie bestaande uit reectietalentenworkshops met de focus op successituaties, geprobeerd is om de reectievaardigheden van studenten te vergroten.
Jubileumartikel
Onderzoek van Onderwijs april '81.
Nieuws vanuit EHON
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Signaal
Expertisecentrum Hoger Onderwijs (2013). Vijftig onderwijstips. Antwerpen: Garant Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Cees van der Vleuten
Door Cees van der Vleuten, Universiteit Maastricht.
Wynand Wijnen: onderwijskundige van het hoger onderwijs
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Wynand tussen de techneuten
Jacob Perrenet en Harry van de Wouw
Wynand Wijnen leidde rond 2000 enkele jaren de ontwikkeling en invoering van Ontwerpgericht Onderwijs aan de Technische Universiteit Eindhoven. Twee naaste
medewerkers van destijds reflecteren op zijn activiteiten.
De cesuurmethode Cohen-Schotanus bij de opleiding Geneeskunde in Leiden
Gijs van Duijn, Arnout Jan de Beaufort en Roeland van der Rijst
De beslissing omtrent de cesuur, de grens onvoldoende/ voldoende, is een belangrijke en moeilijke beslissing. In de literatuur worden verschillende methoden
voorgesteld voor het bepalen van de cesuur. In deze studie wordt de invloed onderzocht van het elimineren van vragen en het verkleinen van de referentiegroep
op...
Inleiding op het artikel ‘Toetsprogrammering en rendementsverlies’ door W.H.F.W. Wijnen (OvO, 1986)
Rob Kayzel
Het artikel van Wijnen over de invloed van het toetsprogramma op het rendement snijdt een actueel probleem aan. Net als 25 jaar geleden is het verbeteren van het rendement een beleidsdoelstelling in het hoger onderwijs.
EHON nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.