Welkom
Hartelijk welkom op de website van Onderzoek van Onderwijs, het tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing. Het tijdschrift richt zich op doceren en studeren in het hoger onderwijs.
Bekijk het werkvormenboek voor digitale lessen
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieSignaal
Berkel, H van, Jansen, E., & Bax, A. (red.) (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendements-verbeteringen in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Peter Peters
Door Peter Peters.
Across the globe higher education teaching and learning: Where east meets west
Jaap Mulder, Roeland van der Rijst, Riekje de Jong, Inez Hoeijmakers en Ellen Lesage
Het International Consortium for Educational Development (ICED) hield van 23 tot 25 juli 2012 haar negende conferentie. Bij het ICED zijn nationale netwerken van onderwijskundige dienstverlening (Educational Development) in het hoger onderwijs aangesloten.
Enkele adviezen aan de nieuwe minister van Onderwijs
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
De erfenis van ‘Het Nieuwe Leren’
Fenna Swart
Volgens Simons (2010), een van de grondleggers van ‘het nieuwe leren’ in 1998, is er nog te weinig onderzoek gedaan naar welke ondersteuning het beste werkt in het leerproces van leerlingen en hoe dit georganiseerd moet worden. In dit artikel wordt de balans opgemaakt. Wat heeft ‘het nieuwe leren’ gebracht en
bestaa...
Een hogere bereidheid van studenten voor inspraak en medezeggenschap in hogescholen bij eigenbelang
Ivo Bernaerts, Jef Syroit, Barbara Soetens & Jasper von Grumbkow
Weinig studenten stellen zich kandidaat voor de medezeggenschapsraden in hun hogeschool. In dit artikel is via twee vignetstudies nagegaan welke
factoren deze lage bereidheid kunnen verklaren. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat studenten een hogere participatiebereidheid tonen, als hun inspraak ook positieve gev...
Feedback door digitale toetsen leidt tot significant betere studieresultaten
Helen Reedijk en Ronald Huisman
De Erasmus School of Economics (ESE) maakt, naast kleinschalige onderwijsmethoden, sinds collegejaar 2011-2012 intensief gebruik van wekelijkse digitale (formatieve) toetsen in het Bachelor 1 onderwijs om studenten individueel feedback te geven. In dit artikel wordt gekeken naar wat het effect is van het aanbieden v...
In Memoriam Wynand Wijnen
Signaal
Karen Stegers-Jager (2012). At-Risk Medical Students: Characteristics and Possible Interventions. Academisch proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Rina Vaatstra, Herma Roebertsen
Door Rina Vaatstra en Herma Roebertsen.
Kwaliteits-enquête HBO ver onder de maat!
Hans van Hout
Column door Hans van Hout.
Weblectures, een verrijking van het onderwijs
Joke Marinissen en Sanne Gratama van Andel
Ervaringen met verschillende varianten van weblectures in het hoger onderwijs.
De ROTOR, Onderwijs ontwikkelen met kwaliteit
Jeannette Geldens en Herman L. Popeijus
In dit artikel wordt een recent ontwikkeld denk- en handelingsmodel beschreven, dat bedoeld is om ontwikkelingen in onderwijs of beroep systematisch te ontwerpen en te monitoren en zo de kwaliteit ervan te borgen.
Leerproces verbeteren door formatieve toetsen
Artikel uit de oude doos in het kader van het jubileumjaar: D.N.M. de Gruijter. Bureau Onderzoek van Onderwijs. Rijksuniversiteit Leiden, 1974
Signaal
Beoordelen van competenties. Geerligs, J. (2012). Gouda: Raccent.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Peter Peeters
Door Peter Peeters.
Kan het universitaire onderwijs al zonder onderwijskundige ondersteuning?
Hans van Hout
Een “In memoriam” bij de opheffing van het IOWO. Column door Hans van Hout.
Effectieve kwaliteitszorg vereist een systematische werkwijze en een cultuur van flexibiliteit en open communicatie
Jan Kleijnen, Diana Dolmans, Jos Willems en Hans van Hout
Onderzoek bij 266 docenten van achttien HBO-opleidingen in 2008 en bij achttien directeuren en senior docenten van zes opleidingen in 2010 laat zien dat de docenten van alle opleidingen een voorkeur hebben voor op flexibiliteit gerichte organisatiewaarden en dat zij kwaliteit vooral zien als het versterken en verbet...
Kennis leren op een hbo-opleiding social work: wat levert het op?
Marijke van Bommel
Leren ze wel genoeg kennis? Leren ze wel de goede kennis? Krijgen ze wel genoeg kennisinstructie? Er is veel ‘te doen’ over kennis leren in het hedendaagse hoger beroepsonderwijs. Dit artikel doet verslag van een zoektocht naar antwoorden op bovenstaande vragen.
Uitdagen van excellente studenten
Karin Scager, Sanne Akkerman, Johannes Boonstra, Albert Pilot, Fred Wiegant, Theo Wubbels
In deze case study onderzochten we de ervaringen van studenten in een zeer uitdagende cursus. De centrale vragen waren hoe het evenwicht tussen uitdaging en competentie door (excellente) studenten werd ervaren, en wat de uitdaging voor hen precies inhield. voor hen precies inhield. Een interessante uitkomst was dat ...
College lopen niet slechter op band dan op gehoor
J.K. Oosthoek
ln het studiejaar 1968/69 is het Economisch lnstituut van de rijksuniversiteit Utrecht ertoe overgegaan onderwijs te geven aan eerstejaarsstudenten in de rechten met behulp van bandrecorders.
Signaal
75 modellen van het onderwijs. Remco Coppoolse, Dammis Vroegindeweij (2010). Noordhoff Uitgevers.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel en column
Herma Roebertsen en Hans van Hout
Redactioneel door Herma Roebertsen. Column door Hans van Hout.
Excelleren in Hoger Onderwijs en Samenleving: Een integratief model rondom uitmuntende prestaties
Marca Wolfensberger
Er is een model ontwikkeld dat helpt bij de bespreking van doceerstrategieën die studenten stimuleren om tot uitmuntende prestaties te komen. Een breder blikveld is nodig; de vraag wat prikkelt tot excelleren staat niet op zichzelf en is nauw verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen.
De leer- en motivatiekenmerken van studenten in het volwassenenonderwijs
Christel Lombaerts, Gert Vanthournout, Lien Plasschaert, Vincent Donche, David Gijbels
Het volwassenenonderwijs in Vlaanderen wordt geconfronteerd met een toegenomen heterogene instroom, dit zowel wat betreft leeftijd, vooropleiding en werk- en gezinssituatie, als wat betreft leer- en motivatiekenmerken. De opleidingen in het volwassenenonderwijs worden dan ook uitgedaagd om hun onderwijs hierop af te...
Towards a model of student engagement: Identifying engagement triggers in Dutch higher vocational education.
Brian P. Godor
What motivates students to work harder for their studies? Why students choose to engage in certain activities and whether there is a link between these
engagement scales and actual performance?
Professionalisering van docenten in het hbo
Arthur Zijlstra & Martha Meerman
Wat is het effect van docentprofessionaliseringsactiviteiten: specialisatie, ook vanwege de toegenomen maatschappelijke eisen tot certificering, of zichzelf juist verbreden in hun vakmanschap? Wat betekent dit voor de beroepsautonomie?
Signaal
dr. JBA (Jan) Prins
Reenalda, M. (2011). Effecten van dualisering in het hbo. Enschede: Universiteit Twente.
EHON nieuws
Op 30 september 2011 vond in Utrecht de tweede jaarvergadering van het EHON plaats. Deze keer was er voor een programma gekozen, waarbij de jaarvergadering een uur zou duren, waarna een aantrekkelijk inhoudelijk middagprogramma werd aangeboden onder de titel 'Meer met minder'.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Promoveren door medewerkers van het hoger beroepsonderwijs: een verdere verkenning
Fer Boei en Didi Griffioen
Steeds meer medewerkers in het hbo beginnen een promotietraject. Vrijgesteld voor andere taken voor meestal twee dagen per week, proberen zij binnen
vier jaar de doctorstitel te behalen. Dit explorerend onderzoek geeft een beeld van deze promovendi. Wie zijn ze? Tegen welke problemen lopen zij aan?