Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Promoveren door medewerkers van het hoger beroepsonderwijs: een verdere verkenning
Fer Boei en Didi Griffioen
Steeds meer medewerkers in het hbo beginnen een promotietraject. Vrijgesteld voor andere taken voor meestal twee dagen per week, proberen zij binnen
vier jaar de doctorstitel te behalen. Dit explorerend onderzoek geeft een beeld van deze promovendi. Wie zijn ze? Tegen welke problemen lopen zij aan?
(Beter) leren doceren in het hoger onderwijs. Evaluatie van een professionaliseringsprogramma voor beginnende docenten
Paul van den Bos & Joyce Brouwer
Er is de laatste jaren groeiende aandacht voor didactische professionalisering van docenten in het hoger onderwijs. Zowel aan universiteiten als aan hogescholen is een grote diversiteit aan trajecten ontstaan. Er is niet zoveel bekend over welke uitgangspunten worden gehanteerd in deze trajecten en wat het effect er...
Leerpunten uit talentprogramma’s in het bedrijfsleven voor honoursprogramma’s in het hoger onderwijs: een verkenning
Claudia van Orden & Marca Wolfensberger
Programma’s voor getalenteerde studenten in het hoger onderwijs, ook wel honoursonderwijs genoemd, staan in Nederland op dit moment sterk in de belangstelling. Om inspiratie op te doen voor de opzet van dergelijke programma’s is een inventariserend onderzoek uitgevoerd naar de opzet, uitvoering en achtergronden van ...
Signaal
Clark, L., & Zubizarreta, J. (red) (2008). Inspiring exemplary teaching and learning: Perspectives on teaching academically talented college students. National Collegiate Honors Council Publication. Birmingham, AL: Commercial Printing Company.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel en column
Roeland van der Rijst en Hans van Hout
Redactioneel door Roeland van der Rijst en column door Hans van Hout.
Interne onderwijsdifferentiatie in een bachelor Farmacie cursus
Irma Meijerman, Andries Koster, Christien Oussoren, Thom Stroink en Frits Flesc
Dit artikel bespreekt een onderwijskundige interventie bij de bachelor Farmacie van de Universiteit Utrecht naar de mogelijkheden tot differentiatie van de leeromgeving binnen één cursus, de cursus Bereiding en Analyse.
Hoe voorkomen we dat studenten met een negatief BSA wederom een verkeerde studie kiezen?
Ivo Arnold en Wietske Rowaan
In 2005 heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) het Bindend Studieadvies (BSA) ingevoerd. Het BSA stelt opleidingen in staat om studenten met onvoldoende motivatie, discipline of aanleg tijdig op te sporen en van verdere deelname aan de opleiding uit te sluiten. Om studenten met een negatief BSA te behoeden vo...
Signaal
http://www.bvdatabank.be/databank/ en http://www.studiesuccesho.nl/